Ga naar de inhoud

QUIET EXCLUSIVITY

MENU RESTAURANT > SLOW FOOD / VINTAGE / HERITAGE

Slow Food

Piemonte

the history of an idea


slow Food was started by Carlo Petrini and a group of activists on 10 December 1989 is Terra Madre Day, with the initial aim to defend regional traditions, good food, gastronomic pleasure and a slow pace of life in over two decades of history, the movement has evolved to embrace a comprehensive approach to food that recognizes the strong connections between plate, planet, people

Het Kompas Slow Food Wadden Island Restaurant is in early 2000 one of the first members of Slow Food Italy in the Netherlands

slow living is a mindset and a return to genuine values, such as authenticity, quality, craftsmanship, timeless, sustainable, provenance, durability, indentity,tradition, intensity, individuality, scarcity independence

als allereerste die de slow gedachte definieerde geldt Jean - Louis Dumas, directeur en lid van de vijfde generatie van Hermès, het luxemerk die het begrip slow fashion inhoud gaf en het neerzette als baken van chic en duurzaamheid.
bijna was het de ondergang van het merk, toen in de jaren zeventig concurenten als Prada en Louis Vuitton die nylon tassen, met o.a.  de it bag gingen verkopen, de tas die iedereen moest hebben en na één seizoen weer uit de mode was.
             
Hermes bleef zichzelf trouw, evenals Bottega Veneta, Tod's, Max - Mara, deze merken deden niet mee mee met deze trend, hadden een paar moeilijke jaren en overleefden met kwaliteit en duurzaamheid.
                                                       
enkele decenia later zouden deze  gedachten nog meer inhoud krijgen door Slow Food.
de wieg van de Slow Food beweging staat in de Osteria del Boccondivino, een restaurant in Bra, een slaperig stadje in Noord - Italë, hier besluit een groepje geëngageerde jonge mensen, waaronder een zekere Carlo Petrini in 1986 een beweging op te richten met als doel bedreigde streekprodukten te beschermen, en de traditionele keuken in stand te houden en daarmee de oorspronkelijke gewassen, dieren, wijnen en de daarvan afgeleide produkten.  
door de opening van een MacDonald in Rome in 1988 komt alles in een stroomversnelling, de beweging wordt gedoopt in Slow Food en Carlo Petrini wordt, voorzitter doel: een tegenwicht bieden tegen fastfood en de industrialisering van voedsel.
symbool van slow food is het slakje en wereldwijd zijn er nu over de 100.000 foodies.
Texelse schapenkaas is een produkt uit de ark van smaak.
heritage

een tijdreis terug in de toekomst

de gastronomische tijdreis begon met de uit de vergetelheid gerukte pre - industriële groentes die ooit in de Hollandse poldernivellering massaal het loodje legden tegen gemakkelijker teelbare varianten met grotere opbrengsten, minder smaak en hardnekkig vergeten genoemd, en inmiddels allang weer herinnerd.

het is het verlangen naar retro - eten, drinken en beleven zoals

lamsniertjes
lamszwezerik
lamspootjes
lamsprocureur
stoofvlees van het ezeltje
hachee
klapstuk
karweivlees
staartstuk
(picanha)
jodenhaas
culotte de boeuf

weerspiegeld in wijnen van vergeten druivenrassen die vooral in Italië nog voorkomen: Sagrantino, Aglianico, Refosco, Teroldego, Lacrima di Morra d' Alba, Uva di Troia, Primitivo, Negro Amaro, Nero d'Avalo en dit zijn nog maar 9 van de 500 druivenvarieteiten die in Italië voorkomen.

Italië heeft de meeste druivenvarieteiten van alle landen in de wereld.

en natuurlijk Schotse vintage single malt, single cask whiskies en de TeXelse vintage single malt single cask whisky.

authentic

authentiek is het origineel en niet te imiteren: produkten die het resultaat zijn van de combinatie van een bepaald terroir, de optelsom van natuurlijke factoren, en traditionele voor het gebied typische rassen, wijze van produceren, klimaat en andere soms heel plaatselijke factoren.

produkten met een duidelijke oorsprong en geschiedenis en ook als zodanig herkenbaar.

zie hiervoor de TeXelse grain - TeXelse single malt - TeXelse ingle cask whisky van Distilleerderij De Lepelaar in Den Hoorn, elk vat uniek!

quiet, exclusivity, discretion,  secrecy, values

embrace the silent, discreet exclusivity of slowing down savouring the cosy casual ambience and pay attention and take your time to enjoy, drink and dine, this is the time to be slow and away from the crowd, exclusivity is the new luxury


 




Terug naar de inhoud