Go to content

Main menu:

L V M H

Whisky Concerns

L V M H

= Louis Vuitton Moet Hennessy , maar intern Moet Hennessy Louis Vuitton genoemd.

Nu 2008, het grootste luxe conglomeraat ter wereld.

Ontstaan in 1987, toen gingen Moet Hennessy en Louis Vuitton samen.

Moet Hennessy was zelf ook al ontstaan door een fusie.

Claude Moet vormde in 1743 Maison Moet om zijn champagne zelf te verkopen in plaats.via tussenpersonen. In 1832 hadden Victor achterkleinzoon van- en Pierre - Gabriel Chandon.de Briailles, een zwager van Victor de leiding met als firma naam Moet Chandon

Na wereldoorlog 1 werd een nieuw premium merk geïntroduceerd: Dom Perignon.

Na de tweede wereldoorlog werd het bedrijf een S.A. (Societe Anonyme).

In 1962 werd concurrent Ruinart en in 1970 Mercier gekocht.

Wat later werd Parfums Christian Dior overgenomen en in 1971 kwam een fusie tot stand.
tussen Moet Chandon en Jas. Hennessy.

In 1987 fuseerden Moet Hennessy met Louis Vuitton.

Louis Vuitton werd gesticht in 1854 als producent van reiskoffers.

In 1977 kreeg Henri Racamier, die getrouwd was met een 'meisje Vuitton' de leiding over het
bedrijf, en verkreeg toen belangen in modehuis Givenchy en het champagnemerk Veuve Cliquot.

In 1984 bracht het bedrijf een pakket aandelen naar de beurs.

Gezien de machtsverhoudingen was het logisch dat Alain Chevalier van de grootste fusiepartner de leiding kreeg met Henri Recamier als tweede man, maar al snel ontstonden er conflicten tussen deze twee en Henri Racamier dacht de machtstrijd te beslissen door Bernard.Arnault binnen te halen, dat was een inschattingsfout met gevolgen

Bernard Arnault was net teruggekeerd uit de Verenigde Staten na een tijdelijke vrijwillige verbanning tijdens de eerste regeringsjaren van Francois Mitterand

Terug in Frankrijk werd Arnault hoofd van Financiere Agache, zijn eerste firma in luxe goederen. Met steun van de bank Lazard nam Arnault Boussac over een bedrijf dat door zijn.uitgebreide textiet aktiviteiten in moeilijkheden was gekomen.

Bernard Arnault verkocht bijna alles door, maar hield de warenhuisketen Le Bon Marche, en.via Christian Dior S.A.  het merk Dior, echter zonder de parfums Dior die waren via Moet &.Chandon bij het nieuwe L V M H gekomen. Via Dior kwam Arnault in contact met Racamier

Samen met Guinness, dat de distributierechten van Moet Hennessy bezat begon Arnault een.holding waarin hij zelf een aandeel had van 60 % en gebruikmakend van de ruzie tussen Alain Chevalier en henri Racamier en van de Crash op de beurs in Ocotober 1987 had de holding snel 40 % van L V M H in handen. Arnault zuiverde beide bedrijfstakken en kreeg de controle over L V M H.

In de daarop volgende jaren bouwde hij het conglomaraat uit tot het grootste luxe conglomaraat ter wereld.

In October 2004 neemt Moet Hennessy, met als mede aandeelhouder Diageo , The Glenmorangie Plc over voor E 430 miljoen.

In September 2008 verkoopt L V M H Glen Moray aan het eveneens Franse La Martiniquaise.


L V M H Companies & Brands:

Wines & Spirits: Cape Mentelle, Bodegas Chandon, Domaine Chandon California, Domaine Chandon Australia, Chateau d' Yquem, Cloudy Bay, Hennessy, Krug, Mercier, Moet et Chandon, Dom Perignon, Mount Adam, Newton, Ruinart, Veuve Cliquot, Cheval des Andes, Chopin, Terrrazas de los Andes, The Glenmorangie, 10 Cane Rum, Ardbeg

Fashion and Leather Goods: Berluti, Celine, Donna Karan, eLUXURY, Emilio Pucci, Valentino, Fendi, Givenchy, Kenzo,  Loewe, Luis Vuitton, Marc Jakobs, StefanoBi, Thomas Pink, ,Benefits Cosmetics,

Perfumes et Cosmetics: Acqua di Parma, BeneFit Cosmetics, Fresh, Guerlain, Kenzo Parfums Laflachere, make Up for Ever, Valentino Fragrances, Parfums Christian Dior, Parfums Givenchy, Perfumes Loewe

Watches & Jewelry: Chaumet, Dior Watches, Fred, Omas, Tag Heuer, Zenith International ,Hublot

En verder nog D.F.S, La Samaritaine, Le Bon Marche, Miami Cruiseline Services, Sephora,
De Beers LV, .en een Nederlandse bouwer van luxe jachten

April 2009


Diageo  /   L M V H


Diageo leek altijd een buitengewoon saai bedrijf met weinig vreemd vermogen. Maar hetzelfde conservatisme zou 's werelds grootste drankenproducent nu wel eens kunnen helpen om de 10 miljard Euro of meer te vinden die nodig zijn om de drankendivisie van L M V H over te nemen. Althans als de Franse luxegoederenproducent die ook wil verkopen.

Voor Diageo is het zeker zinvol de 66 % van Moet Hennessy te kopen die nog niet in zijn bezit is. Dat wat Diageo - topman Paul Walsh een "luxepremie" noemt, kan een krachtige verdediging van de winstmarge opleveren tegen de toenemende "normalisering"van de bedrijfstak.

De cognacs en champagnes van Moet Hennessy hebben immers een zeer luxueuze uitstraling.

Diageo kan bogen op een betrekkelijk sterke balans; de netto schuld komt overeen met 2,5 maal de winst vóór belastingen. Nu de kapitaalmarkten weer wat meer opengaan, kan Diageo. De financiering van een deal waarschijnlijk wel rond krijgen, voor gelijke delen in schulden en aandelen. Het vooruitzicht op synergievoordelen stelt Diageo in staat een aantrekkelijk bod uit te brengen - misschien wel 12,5 maal de winst, na aftrek van de marketing kosten, hetgeen Bacardi in 2004 ook voor Grey Goose heeft betaald - zonder concessies te hoeven doen aan de winst.

Bovendien heeft Diageo alle redenen om een transactie erdoor te drukken. De handen van het concern zijn gebonden door een ingewikkelde aandeelhoudersovereenkomst rondom Moet Hennessy.

Het mag geen andere cognacproducenten overnemen, en kan niet onder de huidige regeling uit zonder een hoge boete te moeten  betalen.

Maar Diageo heeft wel een partner nodig. En ook al gonst de markt van de geruchten, er is voor L M V H geen voor de hand liggende reden om mee te doen. Hoewel de drankenomzet van het concern door het opmaken van de voorraden in het eerste kwartaal met maar liefst 22 procent is gedaald, maakt de devisie over het algemeen een zeer solide indruk, zeker in vergelijking met de veel temperamentvollere modemerken van L M V H.

En L V M H heeft het geld beslist niet nodig. De schuldenlast bedroeg eind 2008 slechts 28 procent van het aandelenkapitaal.  

  
April 2009



Diageo  /  L M V H


Het concern mag dan wellicht overnameplannen hebben, de aanlokkelijkste kandidaten
bijvoorbeeld Hermes of Patek Phillipe - lijken buiten bereik te liggen, omdat ze zijn  opgesloten in complexe structuren van familieaandeelhouders

Diageo kan en wil Moet Hennessy misschien wel overnemen van L M V H, maar als
Bernard Arnault, de grootste aandeelhouder van dat concern, niet van gedachten verandert, zal die wens voorlopig onvervuld blijven
"   
"   
"   
"   
Friday 21 August 2015

Tough trading conditions in China have failed to prevent whisky distiller Glenmorangie from serving up an 8 per cent rise in annual profits.
The firm, owned by French luxury goods group LVMH, said it was "very encouraged" by demand for its eponymous single malt and stablemate Ardbeg, which helped generate a 16.5 per cent jump in sales.
Latest accounts filed with Companies House show that the Edinburgh-based group made an operating profit of £17.7m for 2014, up from £16.4m a year earlier. Glenmorangie described the performance as "solid" amid an overall single malt whisky market that grew by 5 per cent in volume terms during the year.
Turnover in the year to 31 December rose to £81.7m, against £70.1m in 2013. However, the distiller added: "While the group recorded excellent momentum with solid growth from both Glenmorangie and Ardbeg brands, performance has been impacted by continued destocking by distributors in China."Partly as a knock-on effect of the government austerity campaign in China, overall direct exports to the country - the 26th largest market for Scotch - fell by 23 per cent to £39m in 2014, according to the Scotch Whisky Association trade body.
Glenmorangie, acquired by LVMH in 2004 in a deal worth £300 million, said: "The group continues to invest in advertising and promotion to support the accelerated growth of its brands in existing and emerging international markets."
At the end of March, the firm sold the Scotch Malt Whisky Society (SMWS) to a group of private investors following a decade of ownership.
Writing in Glenmorangie's annual report, president and chief executive Marc Hoellinger said that the sale of SMWS had followed a review aimed at finding ways of helping the society deliver more growth.
Hoellinger said that, since acquiring the business in 2004, the French-owned company had "invested and supported the expansion of the society both in the UK and internationally".
He added: "The society management team and the Glenmorangie Company reviewed how best to grow the society further, exploring a number of options to ensure a prosperous future in the best interests of the society and its members. Following this review, the society management team and the Glenmorangie Company determined that new investors will enable the society to continue to flourish."
The firm, which counts golfers Sir Nick Faldo and Tony Jacklin as its brand "ambassadors", employs more than 200 people and said it would "continue to support the development of its brands


Back to content | Back to main menu