Ga naar de inhoud

L V M H

Whisky Concerns

L V M H

Louis Vuitton Moet Hennessy , maar intern Moet Hennessy Louis Vuitton genoemd.

Nu 2008, het grootste luxe conglomeraat ter wereld.

Ontstaan in 1987, toen gingen Moet Hennessy en Louis Vuitton samen.

Moet Hennessy was zelf ook al ontstaan door een fusie.

Claude Moet vormde in 1743 Maison Moet om zijn champagne zelf te verkopen in plaats.
via tussenpersonen. I

In 1832 hadden Victor's achterkleinzoon - en Pierre - Gabriel Chandon.de Briailles,
een zwager van Victor de leiding met als firmanaam Moet Chandon

Na wereldoorlog 1 werd een nieuw premium merk geïntroduceerd: Dom Perignon.

Na de tweede wereldoorlog werd het bedrijf een S.A. (Societe Anonyme).

In 1962 werd concurrent Ruinart en in 1970 Mercier gekocht.

Wat later werd Parfums Christian Dior overgenomen en in 1971 kwam een fusie tot stand.
tussen Moet Chandon en Jas. Hennessy.

In 1987 fuseerden Moet Hennessy met Louis Vuitton.

Louis Vuitton werd gesticht in 1854 als producent van reiskoffers.

In 1977 kreeg Henri Racamier, die getrouwd was met een 'meisje Vuitton' de leiding over het
bedrijf, en verkreeg toen belangen in modehuis Givenchy en het champagnemerk Veuve Cliquot.

In 1984 bracht het bedrijf een pakket aandelen naar de beurs.

Gezien de machtsverhoudingen was het logisch dat Alain Chevalier van de grootste
fusiepartner de leiding kreeg met Henri Recamier als tweede man, maar al snel ontstonden
er conflicten tussen deze twee en Henri Racamier dacht de machtstrijd te beslissen
door Bernard.Arnault binnen te halen, dat was een inschattingsfout met gevolgen

Bernard Arnault was net teruggekeerd uit de Verenigde Staten na een tijdelijke
vrijwillige verbanning tijdens de eerste regeringsjaren van Francois Mitterand

Terug in Frankrijk werd Arnault hoofd van Financiere Agache, zijn eerste firma
in luxe goederen. Met steun van de bank Lazard nam Arnault Boussac over een
bedrijf dat door zijn.uitgebreide textiet aktiviteiten in moeilijkheden was gekomen.

Bernard Arnault verkocht bijna alles door, maar hield de warenhuisketen
Le Bon Marche, en.via Christian Dior S.A. het merk Dior, echter zonder de
parfums Dior die waren via Moet &.Chandon bij het nieuwe L V M H gekomen.
Via Dior kwam Arnault in contact met Racamier

Samen met Guinness, dat de distributierechten van Moet Hennessy bezat begon
Arnault een.holding waarin hij zelf een aandeel had van 60 % en gebruikmakend
van de ruzie tussen Alain Chevalier en Henri Racamier en van de Crash op de
beurs in Ocotober 1987 had de holding snel 40 % van L V M H in handen.
Arnault zuiverde beide bedrijfstakken en kreeg de controle over L V M H.

In de daarop volgende jaren bouwde hij het conglomaraat uit tot het grootste luxe
conglomaraat ter wereld.

In October 2004 neemt Moet Hennessy, met als mede aandeelhouder Diageo ,
The Glenmorangie Plc over voor E 430 miljoen.

In September 2008 verkoopt L V M H Glen Moray aan het eveneens Franse
La Martiniquaise.

L V M H Companies & Brands:

Wines & Spirits: Cape Mentelle, Bodegas Chandon, Domaine Chandon California,
Domaine Chandon Australia, Chateau d' Yquem, Cloudy Bay, Hennessy, Krug,
Mercier, Moet et Chandon, Dom Perignon, Mount Adam, Newton, Ruinart,
Veuve Cliquot, Cheval des Andes, Chopin, Terrrazas de los Andes, The Glenmorangie,
10 Cane Rum, Ardbeg

Fashion and Leather Goods: Berluti, Celine, Donna Karan, eLUXURY, Emilio Pucci,
Valentino, Fendi, Givenchy, Kenzo, Loewe, Luis Vuitton, Marc Jakobs, StefanoBi,
Thomas Pink, ,Benefits Cosmetics,

Perfumes et Cosmetics: Acqua di Parma, BeneFit Cosmetics, Fresh, Guerlain,
Kenzo Parfums Laflachere, make Up for Ever, Valentino Fragrances, Parfums
Christian Dior, Parfums Givenchy, Perfumes Loewe

Watches & Jewelry: Chaumet, Dior Watches, Fred, Omas, Tag Heuer, Zenith International ,Hublot

En verder nog D.F.S, La Samaritaine, Le Bon Marche, Miami Cruiseline Services, Sephora,
De Beers LV, .en een Nederlandse bouwer van luxe jachten

April 2009
Diageo / L M V H

Diageo leek altijd een buitengewoon saai bedrijf met weinig vreemd vermogen.
Maar hetzelfde conservatisme zou 's werelds grootste drankenproducent nu wel
eens kunnen helpen om de 10 miljard Euro of meer te vinden die nodig zijn om
de drankendivisie van L M V H over te nemen.

Althans als de Franse luxegoederenproducent die ook wil verkopen.

Voor Diageo is het zeker zinvol de 66 % van Moet Hennessy te kopen die nog
niet in zijn bezit is.

Dat wat Diageo - topman Paul Walsh een "luxepremie" noemt, kan een
krachtige verdediging van de winstmarge opleveren tegen de toenemende
"normalisering"van de bedrijfstak.

De cognacs en champagnes van Moet Hennessy hebben immers een zeer
luxueuze uitstraling.

Diageo kan bogen op een betrekkelijk sterke balans; de netto schuld komt
overeen met 2,5 maal de winst vóór belastingen.

Nu de kapitaalmarkten weer wat meer opengaan, kan Diageo.
De financiering van een deal waarschijnlijk wel rond krijgen, voor gelijke
delen in schulden en aandelen.
Het vooruitzicht op synergievoordelen stelt Diageo in staat een
aantrekkelijk bod uit te brengen - misschien wel 12,5 maal de winst,
na aftrek van de marketing kosten, hetgeen Bacardi in 2004 ook voor
Grey Goose heeft betaald - zonder concessies te hoeven doen aan de winst.

Bovendien heeft Diageo alle redenen om een transactie erdoor te drukken.
De handen van het concern zijn gebonden door een ingewikkelde
aandeelhoudersovereenkomst rondom Moet Hennessy.

Het mag geen andere cognacproducenten overnemen, en kan niet
onder de huidige regeling uit zonder een hoge boete te moeten betalen.

Maar Diageo heeft wel een partner nodig. En ook al gonst de markt
van de geruchten, er is voor L M V H geen voor de hand liggende
reden om mee te doen.

Hoewel de drankenomzet van het concern door het opmaken van
de voorraden in het eerste kwartaal met maar liefst 22 procent is gedaald,
maakt de devisie over het algemeen een zeer solide indruk,
zeker in vergelijking met de veel temperamentvollere modemerken van L M V H.

En L V M H heeft het geld beslist niet nodig. De schuldenlast bedroeg eind 2008
slechts 28 procent van het aandelenkapitaal.

April 2009
Diageo / L M V H
Het concern mag dan wellicht overnameplannen hebben, de aanlokkelijkste
kandidaten bijvoorbeeld Hermes of Patek Phillipe lijken buiten bereik te liggen,
omdat ze zijn opgesloten in complexe structuren van familieaandeelhouders

Diageo kan en wil Moet Hennessy misschien wel overnemen van L M V H, maar als
Bernard Arnault, de grootste aandeelhouder van dat concern, niet van gedachten
verandert, zal die wens voorlopig onvervuld blijven

Friday 21 August 2015

Tough trading conditions in China have failed to prevent whisky distiller
Glenmorangie from serving up an 8 per cent rise in annual profits.

The firm, owned by French luxury goods group LVMH, said it was
"very encouraged" by demand for its eponymous single malt and
stablemate Ardbeg, which helped generate a 16.5 per cent jump in sales.

Latest accounts filed with Companies House show that the Edinburgh-based
group made an operating profit of £17.7m for 2014, up from £16.4m a year earlier.

Glenmorangie described the performance as "solid" amid an overall single
malt whisky market that grew by 5 per cent in volume terms during the year.

Turnover in the year to 31 December rose to £81.7m, against £70.1m in 2013.
owever, the distiller added: "While the group recorded excellent momentum
with solid growth from both Glenmorangie and Ardbeg brands, performance
has been impacted by continued destocking by distributors in China.

"Partly as a knock-on effect of the government austerity campaign in China,
overall direct exports to the country - the 26th largest market for Scotch - fell
by 23 per cent to £39m in 2014, according to the Scotch Whisky Association trade body.

Glenmorangie, acquired by LVMH in 2004 in a deal worth £300 million, said:
"The group continues to invest in advertising and promotion to support the
accelerated growth of its brands in existing and emerging international markets."

At the end of March, the firm sold the Scotch Malt Whisky Society (SMWS)
to a group of private investors following a decade of ownership.

Writing in Glenmorangie's annual report, president and chief executive
Marc Hoellinger said that the sale of SMWS had followed a review aimed
at finding ways of helping the society deliver more growth.

Hoellinger said that, since acquiring the business in 2004, the French-owned
company had "invested and supported the expansion of the society both in the UK
and internationally".

He added: "The society management team and the Glenmorangie Company
reviewed how best to grow the society further, exploring a number of options
to ensure a prosperous future in the best interests of the society and its members.

Following this review, the society management team and the Glenmorangie
Company determined that new investors will enable the society to continue to
flourish."

The firm, which counts golfers Sir Nick Faldo and Tony Jacklin as its brand "
ambassadors", employs more than 200 people and said it would "continue to support the development of its brands

10. September 2021 | rad
Glenmorangie
Leuchtturm für wegweisende Whiskys
Die Glenmorangie Destillerie eröffnet eine eigene Brennerei, die ausschließlich für Experimente genutzt werden soll. Das in der Whiskyindustrie bislang einzigartige Projekt soll es dem Unternehmen ermöglichen, „jeden Aspekt der Whiskykreation neu zu definieren“. Von den Rohstoffen bis zum Destillationsprozess können Veränderungen vorgenommen werden, die zuvor unmöglich waren.

„Es gibt kein Tabu, solange es köstlich ist“, fasst Dr. Bill Lumsden, Director of Whisky Creation, die Idee zusammen. Für Thomas Moradpour, Präsident und CEO, ist das Projekt „ein Grundstein für unsere Pläne, weiterhin den Spitzenplatz für köstliche Whiskys einzunehmen“.

Die „Lighthouse“ genannte Brennerei steht im Herzen des Destilleriegeländes von Glenmorangie. Benannt ist sie nach ihrem Anspruch, wegweisende Ansätze in der Whiskybereitung zu liefern. Wie ein echter Leuchtturm ist der 20 Meter hohe Glaskubus schon von weitem sichtbar.

Glenmorangie seeks innovation with new distillery
13 SEPTEMBER 2021

Glenmorangie’s Lighthouse Distillery has opened its doors, and will see the production of innovative spirit-led whiskies made possible by the use of new technologies.

Bill Lumsden standing in front of Lighthouse distillery: Glenmorangie seeks innovation with new distillery

The new distillery has been created solely for experimentation, rather than yield. The 20m high stills installed into the distillery feature modifications allowing for alterations to the character of the spirit by acting as if they were shorter or taller.

The Lighthouse’s Brewhouse next door has been designed to allow the distillery to operate entirely of its own accord, meaning experiment can take place without affecting the production of Glenmorangie’s single malt. A mash tun, custom designed to influence spirit character by creating different clarities of wort, has also been installed.

Glenmorangie Lighthouse still house

Thomas Moradpour, President and CEO of The Glenmorangie Company, said: “Global demand for Glenmorangie is growing significantly. The first of its kind, our Lighthouse experimental distillery is the keystone of our plans to stay at the forefront of taste innovation. By giving our talented creation team free rein, we will welcome even more consumers worldwide to enjoy delicious whiskies.”

To mark the opening, the whisky producer has released a soft and fruity whisky, limited to 3,000 bottles available only at the distillery. Aged 12 years in Bourbon and sherry casks now encased in the Lighthouse’s walls, Glenmorangie Lighthouse whisky retails at £85 a bottle.

Glenmorangie lighthouse bottle

Biogas will be used to power part of the new distillery; a new landmark for the site where Glenmorangie has been creating its single malt since 1843. The new structure has been designed by Paris-based Barthélémy Griño Architects.

Director of Whisky Creation Dr Bill Lumsden said: “Our Lighthouse is the new home of imagination. Here, we’ll indulge our most fantastical ideas as we strive to create a whole array of different flavours. We will play with raw ingredients and  make small adjustments and big changes in ways never tried before. Nothing is off limits, as long as it’s  delicious.”

Terug naar de inhoud